Prøvekørsel af Tesla model S

GET AMPED - Model S Tour" var for at kommende danske Model S-ejere kunne få en prøvetur i deres kommende køretøj. Derudover var forskellige folk inden for branchen også indbudte til en 10 minutters køretur bag rattet i en Tesla Model S, og undertegnede var blandt de heldige, som fik lov til at prøve det.

af Per Praëm - Delk (23. feb. 2012)

Eftersom jeg de sidste 13 måneder havde kørt i Nissan Leaf, så skulle der meget til at imponere mig, men jeg må sige det lykkedes - Hold K….. en acceleration! Det skulle selvfølgelig prøves hver eneste gang vi holdt for rødt lys og hvor det ellers var muligt på den forholdsvis korte prøvetur på 6 km.

Da jeg således kører elbil dagligt var overgangen til Model S-en uden vanskeligheder - jeg følte mig hjemme i bilen med det samme og havde over hovedet ingen problemer med at betjene den.

Start af bilen skete mere eller mindre automatisk, idet i samme øjeblik at bilens computer havde registreret at bilens trådløse nøgle befandt inde i kabinen og jeg så trådte på bremsepedalen - vupti så tændte det hele af sig selv.

Gear-vælgeren (nu er der jo ingen gear i en elbil, så det reelt kun en elektrisk kontakt) er en lille arm, som stikker ud fra ratstammen nogenlunde der hvor armen til visker-vasker sidder i en almindelig bil. Skubber men denne arm opad, så går bilen i "bak-gear" og et videokamera bag på Model S sender "live" video til den 17" store skærm, som dominerer midterkonsollen. Skubbes den lille gear-arm derimod nedad, så går det fremad. En trykknap på enden af armen benyttes, når bilen skal i "park.

"One Pedal Driving"

I Tesla Model S har føreren mulighed for at vælge mellem to forskellige indstillinger af den regenerative motorbremsning - Normal og Coast. Tesla fortæller at fordi den regenerative ombremsning med elmotoren er så kraftig, som den er, så får men helt ny måde at køre bil på - One Pedal Driving.

Det kan jeg kun bekræfte at det er gældende. Jeg tror dårlig at jeg rørte bremsepedalen under den 6 km lange prøvetur. Det føltes helt naturligt at træde på speederen, når jeg ønskede at øge farten, holde pedalen på et neutralt punkt, når der skulle cruises og slippe speederpedalen mere eller mindre for at opnå nedbremsning.

Indbygget "ipad"

Kabinen er domineret af en 17" stor touchskærm og er man vant til at bruge en iPad, så virkede alt betjeningen ligefrem og let - næsten som om det var Apple, som stod bag softwaren. Ud over en knap til haveriblink, så foregår alt betjening af bilen via den store touchskærm.

Skræmen er inddelt i 3 områder. Helt øverst er der en vandret række af ikoner, som virker som en form for hovedmenu. Afhængig af hvilken af ikonerne man trykker på, så ændres indholdet af selve hovedvinduet. Dette vindue fylder vel 85-90% af skærmens højde.

Nederst på skærmen - i et ca. 3 cm højt bånd - er alle de knapper, som en normalt bil har, samlet. Her kan klimaanlæg, sædevarme, elbagrude, audio mv. betjenes.

Da bilen har indbygget internet, så er navigationen bygget op omkring Goggle maps, ligesom en vikårlig internetside kan kaldes frem på den 17" store skærm.